Bij elk deeltje materie hoort een deeltje antimaterie. Wanneer die samenkomen, bijvoorbeeld een elektron en een positron, vindt positronannihilatie plaats. Maar (hoe) komt dit voor in werkelijkheid?

Jonas, 15 jaar
18 maart 2009

Bij elk deeltje materie hoort een deeltje antimaterie. Wanneer die samenkomen (bijvoorbeeld een elektron en een positron) vindt
(positron)annihilatie plaats.

Men zegt dat bij bovengenoemde positronannihilatie 511 keV vrijkomt in de vorm van fotonen.. Allemaal mooi in theorie, maar gebeurt dit ook (vaak) in werkelijkheid? En is die energie merkbaar?

Alvast bedankt!

Dat gebeurt zeer zeker in werkelijkheid.

In de ruimte wordt dit verschijnsel waargenomen bij een reeks fenomenen. In feite is 511 kEv een enorme energie (tenminste in de wereld van de fotonen). De straling die ermee overeenstemt is gammastraling, en deze is nog meer energetisch dan de hardste X-straling. Gammastraling komt dan ook voor bij de heftigste fenomenen in het heelal. Op internet vind je heel wat informatie hierover als je eens surft op de trefwoorden gamma, space, radiation...

Voorbeeld :

Een concrete dagelijks gebruikte toepassing in medische beeldvorming vind je op :

Het wordt ook gebruikt in deeltjesversnellers : daar worden bijvoorbeeld protonen en antiprotonen op elkaar afgevuurd om ze te laten botsen. Bij de botsing wordt hun massa omgezet in energie, en uit die energie onstaat dan weer andere elementaire deeltjes, die op hun beurt weer vervallen in andere deeltjes. De deeltjesversneller dient juist om die regenval van deeltjes te creeren en deze verder waar te nemen.