Indien alle auto's vanaf morgen op waterstof zouden rijden, rijden we dan steeds rond in een mist van waterdamp?

Niels, 23 jaar
10 maart 2008

Transport en mobiliteit Groene technologie

Antwoord

Het 'afvalproduct' van waterstof brandstofcellen is inderdaad water.

Maar waterstof brandstofcellen hebben een belangrijk voordeel: in combinatie met electromotoren om een auto aan te drijven zijn ze veel efficiënter dan bestaande verbrandingsmotoren. Het wereldrecord van brandstof-efficiëntie staat op naam van de PAC-car II van ETH in Zurich die met het equivalent van 1 liter gewone brandstof maar liefst 5385 km ver raakten. Het voor deze rit verbruikte waterstof (ongeveer 257 g) wordt in de brandstofcel omgezet in slechts 2570 g of 2.57 liter water. Per honderd kilometer is dat dus maar een paar druppeltjes water (deze berekening werd gecorrigeerd op 11/7/08, met dank aan dr. Christophe Vande Velde).

Natuurlijk is dit niet helemaal representatief voor de echte wereld omdat dit record gevestigd werd op circuit met een super-aerodynamische eenzitter, etc. maar het toont wel aan dat de wateruitstoot niet overschat moet worden.

In het slechtste geval kan men altijd de waterdamp condenseren in de uitlaat en het opvangen om het dan bij het tanken van waterstof in het waterstofstation weg te gieten.

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

dr.ir. Joff Derluyn

Electronica, vermogenselectronica, optoelectronica in het InAlGaN materiaal systeem

IMEC
Kapeldreef 75 3001 Leuven
http://www.imec-int.com

Zoek andere vragen

© 2008-2020
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen