Waarom trekt een magneet nu eigenlijk metaal aan?

sander, 18 jaar
7 mei 2008

Mijn leraar fysica vertelde me dat de magnetische kracht nooit in staat is om arbeid te leveren. Ok, als ik naar Lorentz kijk, wil ik dit wel geloven. Maar wat levert dan wel de arbeid om een stuk metaal te laten bewegen? Ik heb het ook al aan mijn leerkracht gevraagd, maar hij wist het zelf niet echt denk ik (zijn uitleg was nogal vaag :-)

Een magnetisch veld zal nooit arbeid kunnen leveren op een klassieke puntlading. Dat wil niet zeggen dat in het algemeen de magnetische kracht geen arbeid kan leveren bij de interactie met een willekeurig voorwerp.

De wet van Lorentz bepaalt dat de magnetische kracht op een puntlading loodrecht op de snelheid van die puntlading staat. Hierdoor kan een (statisch) magnetisch veld geen vermogen leveren op een puntlading.

Bij de interactie tussen twee magneten kan er wel arbeid verricht worden. Deze kan je berekenen op basis van de magnetische dipool-dipool interactie, waarvan de wiskundige uitdrukking iets ingewikkelder is dan de wet van Lorentz.

Vele metalen hebben de paramagnetische eigenschap. Dit betekent dat in de aanwezigheid van een magnetisch veld (bijvoorbeeld opgewekt door een traditionele magneet, een ferromagneet) deze metalen ook een eigen magnetisch veld ontwikkelen dat steeds voor aantrekking zal zorgen tussen het metaal en de magneet. Breng je dan beide voorwerpen dichter bij elkaar, dan wordt er wel degelijk arbeid geleverd.