Hebben ze nog altijd geen teken gevonden hoe de aarde is ontstaan?

Hanne, 14 jaar
26 februari 2009

Ik zou toch eens willen weten hoe ver de wetenschappers zitten met onze aarde. Hebben ze nog altijd geen één teken gevonden hoe de aarde is ontstaan?
Dat zou ik willen weten!

Jawel hoor, we verstaan vrij goed hoe planeten rond sterren zijn ontstaan.

Het begint met het ontstaan van de ster zelf.  Dat gebeurt door de samentrekking van een grote wolk.  Bij die samentrekking valt niet alles op de ster: er is immers materie bij die veel te snel rond de ster draait om erop in te vallen.  Die materie komt uiteindelijk terecht in een grote schijf van gas en stof die rond de ster draait.

In die schijf gaan stofdeeltjes dan stilaan meer aan elkaar plakken.  Dat gaat almaar door tot vrij grote stenen zijn ontstaan.  Het is een beetje zoals gebeurt wanneer je vergeet te stofzuigen in je slaapkamer: na verloop van tijd klitten kleine stofdeeltjes samen tot grotere plukken stof.  In een schijf rond sterren is er niemand die stofzuigt en is er veel tijd en veel stof.  Na verloop van tijd zijn blokken ontstaan die zo groot zijn dat ze elkaar gaan aantrekken.  Op de duur schieten nog enkele grote blokken over, en dat zijn planeten.  Het duurt wel zo'n honderd miljoen jaren vooraleer uiteindelijk een planeet als de aarde is gevormd.

Dit algemene beeld verklaart een aantal eigenschappen van de planeten van ons zonnestelsel.  Het klopt ook met hetgeen we bij andere sterren waarnemen.  Rond jonge sterren zien we schijven, en er zijn ook duidelijke aanwijzingen dat in die schijven steeds grotere stofdeeltjes gevormd worden.  Bij oudere sterren zien we inderdaad ook planeten.

Maar dit alles hoeft niet te betekenen dat bij andere sterren het planetenstelsel is zoals dat van ons.  We zien inderdaad dat planetenstelsels nogal verschillen van ster tot ster.  En ook dat de schijven bij jonge sterren niet allemaal dezelfde zijn.  Er is veel diversiteit aan de hemel!