Welke waren de belangrijkste externe determinanten bij de evolutie van de mens?

Febe, 17 jaar
1 januari 2009

evolutie van de mens

Beste,

De belangrijkste hypothese hierover stelt dat onze voorouders zich in de meest cruciale fase van de menselijke evolutie, ongeveer 2-3 miljoen jaar geleden, in Oost-Afrika leefden. Daar werd het klimaat als gevolg van onder meer aardplaat-verschuivingen (waardoor de Rift vallei is ontstaan) steeds droger. Onze voorouders moesten zich aanpassen aan een droger milieu met minder bomen - wat uiteindelijk de savanne werd, vandaar de naam "Savannah-hypothese". Men neemt aan dat ze in de savanne lange afstanden moesten afleggen om aan voedsel te geraken, waarbij de jacht op groot wild steeds belangrijker werd.
Een aantal aanpassingen hiervoor zijn het rechtop lopen, mogelijk om werktuigen/wapens/kinderen te kunnen  dragen tijdens de verplaatsingen; een onbehaarde huid met zweetklieren om warmte te kunnen afvoeren; behaard schedeldak (tegen zonneslag); aanpassingen in spijsvertering en stofwisseling (meer eiwitrijk voedsel).
De evolutie van de hogere verstandelijke vermogens is niet gemakkelijk te verklaren. Mogelijk was dit nodig om sterke sociale banden te kunnen smeden, hetgeen ongetwijfeld erg nuttig was om te kunnen jagen, om seizoenswisselingen te kunnen voorspellen en te kunnen overleven in sterk wisselende omstandigheden.