Hoeveel manen heeft elke planeet?

Liesbeth, 24 jaar
28 december 2008

Sommige planeten hebben manen. Ik vind op internet zeer uiteenlopende antwoorden op mijn vraag. Ik zou graag weten welke planeten een maan hebben en hoeveel.

De vraag is het gemakkelijkst te beantwoorden voor de vier aardse planeten, de planeten het dichtst bij de Zon:
- Mercurius en Venus hebben geen natuurlijke satellieten;
- de Aarde heeft er een, de Maan;
- Mars heeft er twee, Phobos en Deimos.

Het wordt een stuk moeilijker voor de vier grote planeten. Ze hebben alle een hele zwerm satellieten en zitten ook wat ver van ons om al die satellieten zomaar te vinden. Ongetwijfeld hebben we ze voor geen van de vier allemaal gevonden. Het is dan ook niet te verwonderen dat de gegevens op internet elkaar tegenspreken, want niet alle sites zijn even 'up to date'. Voor Saturnus verandert de situatie het snelst, omdat de sonde Cassini nog druk bezig is het systeem te verkennen en nieuwe satellieten te ontdekken. Op de website http://saturn.jpl.nasa.gov/science/moons/ kan je een overzicht vinden van de 52 satellieten van Saturnus die al een officiële naam hebben.

De organisatie die officieel gemachtigd is om satellieten van planeten een naam te geven, is de Internationale Astronomische Unie.
Je vindt daar de volgende aantallen satellieten:
- Jupiter: 49 (tot 9 februari 2003)
- Saturnus: 52 (tot 16 januari 2007)
- Uranus: 27 (tot 25 augustus 2003)