Wat is cellulose?

Ilse, 32 jaar
23 november 2008

Als men zegt dat een vezel gemaakt is uit cellulose, wat bedoelt men daar precies mee? Wat is nu juist cellulose?

Beste Ilse,

Cellulose is de stof waaruit bomen gemaakt zijn, vezels van planten en de vezels van katoen. Het is dus een algemene bouwstof voor planten om een zekere vorm te handhaven. Als men meer in detail gaat kijken, dan is cellulose een molecule met de structuur van een zeer lange keten. Het bestaat uit een aaneenschakeling van kleinere moleculen die dan door chemische bindingen aan elkaar gekoppeld worden. Het is zo dat de plant deze zeer lange ketens kan opbouwen. Het aantal eenheden dat aan elkaar gekoppeld wordt kan verschillende duizenden eenheden omvatten. Cellulose is dus een polymeer, vergelijkbaar met Polyethyleen of Polystyreen maar verschillend van deze door de structuur van de bouwsteen. Wat is die nu? Wel, gewoon glucose = druivensuiker, nu wel op een heel bepaalde manier aan elkaar gekoppeld. De alternatieve manier van elkaar koppelen leidt naar zetmeel, dus ook een polymeer, maar eentje dat in graan, rijst voorkomt en dat we kunnen opeten.