Is het mogelijk om een embryo bij IVF buiten de baarmoeder te laten verdergroeien?

Koen, 19 jaar
21 november 2008

Bij hedendaagse (humane) in vitro fertilisatie plaatst men het embryo terug in de baarmoeder bij een 32 cellen stadium. Is het echter mogelijk om het embryo door te laten groeien in de proefbuis, mits de nodige voedingsstoffen,...? Ik dacht dat dit bij planten al gebeurde, maar is het ook bij dieren/mensen (in theorie!) mogelijk, ethische bezwaren achterwege gelaten?

Bij planten is de embryonale ontwikkeling veel eenvoudiger dan bij de meeste dieren, zeker vergeleken met de zoogdieren. Planten hebben daardoor een veel uitgesprokener wondhelings- of regeneratievermogen, dat kan vergeleken worden met dat van eenvoudige dieren zoals neteldieren (kwallen, poliepen).

Het is inderdaad mogelijk om in de aanwezigheid van de juiste plantenhormonen in vitro planten te laten ontwikkelen vanuit losse cellen (calluskweek). Dit is met zoogdieren zeker niet het geval. Er zijn wel pogingen ondernomen om een soort kunstmatige baarmoeder na te bootsen (soort broedmachine) waarin dierlijke foetussen zouden kunnen ontwikkelen, voorlopig met weinig succes.  De hele embryonale ontwikkeling van een zoogdier in vitro laten plaatsgrijpen is nog verre toekomstmuziek. Wel kan men bepaalde weefsels in vitro laten ontwikkelen, bvb. kraakbeen of pancreascellen.
In theorie is het wel mogelijk.