Een magneet tegen de beeldbuis van een kleurenTV, veroorzaakt een groene vlek die weer verdwijnt na het uitschakelen van de TV. Verklaring aub

Freddy, 57 jaar
10 december 2008

Een peuter was met een magneet uit een speeldoos aan het experimenteren op de TV( met beeldbuis)
Ik vreesde dat die vlek zou blijven.

Beste Freddy

Bij een beeldbuis-TV wordt het beeld gemaakt door het "afschieten" van elektronen vanaf de achterzijde van de beeldbuis naar de voorkant(1), we noemen dit de elektronenstralen. Er zijn drie zo'n stralen, één per basiskleur (rood, groen, blauw) . Om een correct beeld te krijgen, wordt de richting van deze stralen afgebogen door een magnetisch veld, dat door de elektronica van de TV wordt geregeld.

Als men nu met een magneet in de buurt komt van het scherm, dan wordt een stukje van dat scherm gemagnetiseerd, waardoor de beeldvorming (het magnetisch afbuigen van de stralen) dus verstoord wordt. Dit kan omdat er vooraan in de beeldbuis een metalen rooster met gaatjes zit(2). Die verstoorde werking zorgt voor de kleurvlekken.

Gelukkig is het zo dat op het moment dat je de TV aanzet er een speciaal demagnetiseersysteem in werking treedt, zodat de magnetisatie van dit schaduwmasker wordt opgeheven (dit gebeurt met behulp van een demagnetiseerspoel die rond het beeldscherm zit). Soms kan je dit systeem kortstondig horen werken bij het aanzetten van het scherm (ook bij oude computerschermen bijvoorbeeld). Bij sommige TV-toestellen gebeurt dit enkel als de TV volledig was uitgeschakeld en dus niet als het toestel uit standby komt.

Indien de vlek niet onmiddellijk weg is, kan met herhaaldelijk in- en uitschakelen van het toestel het probleem stapsgewijze worden opgelost (je moet wel best enkele minuten wachten tussenin). Is er een heel zware vorm van magnetisatie, dan kan beroep worden gedaan op een uitwendige, sterkere demagnetiseerspoel (bij je servicetechnieker).

Over de werking van de kathodestraalbuis kan je uiteraard nog veel vinden op internet, bijvoorbeeld op wikipedia.

(1)
Op de voorkant van de beeldbuis zijn fosforen aangebracht: deze lichten op als ze door elektronen geraakt worden. Het afschieten van de elektronen gebeurt door een zogenaamd elektronenkanon. Er zijn drie soorten fosforen: één per basiskleur (rood, groen, blauw) en ook drie elekronenkanonnen: eveneens één per basiskleur.
(2) Dit rooster zit net achter het glas en de fosforen: het schaduwmasker. Het is een metalen plaat met kleine gaatjes in. Dit zorgt er in principe voor dat de straal die voorzien is om op rode fosforen terecht te komen ook enkel daar terecht kunnen komen (door de exacte plaatsing van gaatjes tussen het rode elektronenkanon en het rode fosfor).