ik had eigenlijk 2 vragen de eerste vraag= wat zijn de verwanten van de dinosaurus? vraag2: hoe oud kunnen dinosaurussen ong. worden?

sanne, 11 jaar
22 oktober 2008

ik hou een spreekbeurt over dinosaurussen en wou dus heel graag weten wat de verwanten van de dinosaurussen zijn .

waarschijnlijk zijn dat reptielen, maarwelke reptielen.

en hoe oud kunnen inosaurussen worden???

dat kon ik nergens vinden dus dacht ik ik vraag het aan jullie want ik wil t graag weten

ong. is ook goed .

dankuwel dat u mij mischien wilt helpen.

Beste Sanne,

De nauwste verwanten van de dinosauriërs zijn krokodillen en – schrik niet – vogels! Krokodillen en dinosauriërs hebben dezelfde voorouders die al in het geologische tijdvak van het Trias, tussen 251 en 200 miljoen jaar geleden, leefden. De eerste vogels evolueerden meer dan 100 miljoen jaar later (tijdens het Jura tijdperk) uit een groep van kleinere dino’s.

Op basis van groeiringen in de beenderen van dino’s weet men dat sommige soorten zeker enkele tientallen jaren oud kon worden. Men denkt dat ze vooral tijdens de puberteit, zo tussen de 10 en 20 jaar, erg hard groeiden, waarna de groei sterk terug liep. In je bibliotheek kun je vast wel een paar fraaie boeken over dino’s vinden waarin je nog veel meer informatie over het voorkomen en leven van deze fascinerende dieren vindt. Bedenk echter wel dat de mooie tekeningen in die boeken ook een belangrijk deel fantasie bevatten. Over de kleuren van dino’s is namelijk vrijwel niets gekend.

Heel veel succes met je spreekbeurt!