Kan er iets eindig bestaan in iets oneindig?

Nico, 34 jaar
21 oktober 2008

Waarom niet?

De verzameling van de natuurlijke getallen {1,2,3,4,...} is oneindig, en elk getal ervan is eindig...  Maar misschien vindt u dat een getal niet 'bestaat', omdat men het niet kan grijpen.

Waarschijnlijk stelt u de vraag naar de mogelijkheid van een oneindig universum.  Ook hier kan men geneigd zijn om te stellen dat iets dat men niet kan vatten, niet kan bestaan.  Het is belangrijk te beseffen dat wijzelf, met ons bevattingsvermogen, beperkte producten zijn van dat universum.  In die zin zijn onze concepten altijd relatief, en leidt het verabsoluteren ervan tot misverstanden.

Of het universum oneindig groot is of niet, moet men trachten af te leiden uit waarnemingen ervan.  Vroege opvattingen hierover werden geopperd door de Griekse atomisten, die uit hun visie dat onze wereld bestond uit een enorme hoeveelheid kleine deeltjes besloten dat er ook 'heel veel werelden' moesten zijn.  Newton dacht in termen van een oneindig heelal, omdat hij niet inzag hoe het anders stabiel kon zijn onder de gravitatie.  Vandaag kunnen we niet veel meer dan zeggen dat het wel heel groot is: het is vrij oud (13.7 miljard jaar), we kijken blijkbaar rechtdoor, en zien overal sterrenstelsels.