rijden we weldra op perslucht?

Didier, 51 jaar
19 oktober 2008

Op www.aircars.tk kun je verschillende modellen zien van auto's die op perslucht rijden. Ze zijn van een firma, MDI, die in de buurt van NIce gevestigd is. Volgens hen zouden ze vanaf ergens in 2009 te koop zijn. Is dit een goede oplossing voor het probleem van de CO² uitstoot van voertuigen? Is deze techniek goed? Zullen ze doorbreken? De site van MDI is www.MDI.lu

Antwoord

Beste Didier,

ik heb ongeveer dezelfde vraag enkele maanden geleden beantwoord. Zoek steeds even op de website alvorens een vraag in te dienen. Hieronder vindt u een kopie mijn antwoord aan de vraagsteller van toen. Ik hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft.

Beste Inge,

ik vrees dat ik je moet teleurstellen. Zoals je vermoedt in je vraagstelling zit er inderdaad een addertje onder het gras. Ik heb de website van 'the air car' even bekeken en het hele probleem is het volgende:
perslucht is geen energiebron. Om lucht samen te persen moet je immers energie leveren!

Dus zelfs als je zou aannemen dat je de energie in samengeperste lucht zou gebruiken om een auto voort te stuwen, moet je in diezelfde auto een installatie hebben om lucht eerst samen te persen. Dit zou dan op basis van een gewone verbrandingsmotor, of op basis ven een elektrische motor zijn, wat het probleem uiteraard alleen maar verplaatst. De 'tank' met samengeperste lucht zou immers veel groter dan de auto zelf moeten zijn...

Op de website van 'the aircar' vind je ook een concept om energie te 'maken' uit voorbijrijdende auto's. Wel hierin zit ook een denkfout. De energie die je uit zo'n systeem zou halen wordt gewoon extra geleverd door de auto's die erover rijden. Deze auto's rijden als het ware telkens een klein beetje bergop, waardoor hun verbruik toeneemt. Een fysicus zou je vertellen dat een dergelijk systeem in strijd is met de eerste hoofdwet van de thermodynamica, namelijk deze van 'behoud van energie': de energie die je eruit haalt, wordt sowieso ergens anders in het systeem gestopt (in dit geval door de auto's die erover rijden).

Als milieuvriendelijke wagen raad ik dus volgende alternatieven aan:
kleinere modellen (minder CO2), hybride voertuigen (ook minder CO2),
of neem meer de fiets (nog gezond ook :) )

Reacties op dit antwoord

  • 21/10/2008 - Didier (vraagsteller)

    Dit antwoord baseert zich op www.theaircar.tk, die behoort tot een Spaanse firma die (nog) niets concreets verwezenlijkt heeft. De auto's van MDI echter, worden opgeladen in 4 u aan het stopcontact of in een paar minuten aan een persluchtstation.Mits daarvoor milieuvriendelijke middelen te gebruiken (groene electriciteit, of nog beter rechtstreeks via windmolen of via pontons die de rivierstroming gebruiken om perslucht te maken zonder tussenkomst van electriciteit) vervuil je dus niet. Er rijden reeds prototypes rond, zoals te zien op de video's van de "links"pagina van www.aircars.tk. De grote Indiase autobouwer Tata heeft een licentie gekocht om de MDI- persluchtauto's te mogen bouwen in India, de stad Nice heeft een contract afgesloten om een aantal exemplaren te leveren, en MDI doet mee aan een offerte-oproep van de stad Parijs voor de levering van een grote vloot milieuvriendelijke wagentjes in een shortrent-project. Ik krijg dus wel de indruk dat dit systeem steeds meer au séreux genomen wordt. Perslucht is inderdaad geen energiebron, maar wordt als energiedrager nu reeds gebruikt doorheen de wereld voor een hele reeks toepassingen, net zoals dat met batterijen/accu's het geval is. Ik heb mijn vragen bij hybride voertuigen, die te duur zijn om massaal door te breken, en waar de batterijen toch ook duur, zwaar, vervuilend, moeilijk te recycleren zijn en waarschijnlijk na een viertal jaar met grote kost vervangen moeten worden... Tot slot: ik heb nochtans echt wel goed gezocht met allerlei trefwoorden naar perslucht, luchtauto, enz. op uw site, voor ik deze vraag stelde.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

dr. ir. Geert Hellings

Nanoelectronica, microelectronica, schaling van transistoren, halfgeleiders

IMEC
Kapeldreef 75 3001 Leuven
http://www.imec-int.com

Zoek andere vragen

© 2008-2019
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen