Is hout een mengsel of een zuivere stof?

Bart, 26 jaar
9 oktober 2008

Misschien een domme vraag, maar een van mijn leerlingen vroeg deze vraag: is hout een mengsel of een zuivere stof? Volgens mij is het mengsel van lignine, celllulose,... En als het een mengsel is wat zijn dan de componenten en hun aggregatietoestanden?

Beste

Chemisch gezien bestaat hout voornamelijk uit cellulose (40 tot 60%), hemicellulose (ongeveer 20%) en lignine (ongeveer 20%). Kleurstoffen en looistoffen komen ook voor in de celholten en verder bestaat hout ook uit vetten, wassen, etherische oliën, minerale verbindingen, harsen en hygroscopisch gebonden water.
Cellulose is een polymeer van glucose-eenheden. Ze is aanwezig in de vorm van fibrillen, dit zijn “kabels” die de celwand sterk maken.
Hemicellulose is een verzamelnaam voor een reeks zeer vergelijkbare koolhydraten die worden gemaakt in planten. Hemicellulose is een belangrijk onderdeel van de celwand. Cellulose is uitsluitend opgebouwd uit glucose-eenheden, terwijl hemicellulose ook uit andere suikers kan bestaan.
Lignine is een chemische stof die voorkomt in de celwand van verschillende plantencellen. Het is een soort kleefstof dat de “cellulosekabels” aan elkaar kleeft.
Hout is dus zeker geen zuivere stof.

Met vriendelijke groeten