Kan men van de huid van een bewaarde dinosaurus een DNA-staal nemen en kloon maken, zelfs als die al lang dood is?

ramey, 26 jaar
28 september 2008

Ik las dat men een dinosaurus heeft gevonden die door de modderlaag nog huid van vroeger had. Zou het lukken die te klonen?

Recent is er een dino mummie gevonden in Amerika (zie link). Nu de termen mummie en weefsel zijn in dit geval mischien wat misleidend.

Fossielen zijn versteende resten van dieren. Dit verstenen komt eigenlijk maar zelden voor omdat de resten van een organisme "snel" verdwijnen in de open lucht (opgegeten, verroten...). Als ze onmiddelijk bedekt worden hebben ze een goede kans om bewaard te blijven. Tijdens de verstening wordt het oorspronkelijke materiaal vervangen door mineralen. Dit is makkelijker voor harde resten zoals beenderen of een panster. Wanneer de resten heel snel van de lucht afgesneden worden is er een goede kans dat zachte weefsels niet door bacterien worden verteerd.  Deze kun dan ook verstenen, zoals in dit geval gebeurde door een modderlaag. Soms worden nog heel wat details van de oorspronkelijke structuren bewaard, wat een schat aan informatie kan opleveren: hoe zag de huid van dino's eruit, hoe zagen de spieren eruit....

Het fossiel (hard of zacht) dat je vindt bevat niet meer het oorspronkelijk materiaal van het organisme. het DNA is dan ook verdwenen. Maar deze "weefsel" fossielen zijn heel erg waardevol omdat ze zo zelden voorkomen en ze ons een totaal ander kijk geven op de dino's.

Met vriendelijk groet