Waarom hebben we speeksel in onze mond? Als dit is om voedsel makkelijker te kauwen, waarom hebben we dan ook speeksel in onze mond als we niet eten?

Ann, 27 jaar
26 september 2008

Speeksel heeft verschillende functies, bijvoorbeeld:

• het helpt om het voedsel vloeibaarder te maken zodat het makkelijker door de slokdarm kan passeren op weg naar de maag
  • droge voedingsmiddelen worden bevochtigd door speeksel en hierdoor zal je deze ook beter kunnen proeven
  • speeksel bevat enzymen die helpen bij de vertering. Deze enzymen, meer bepaald amylasen, breken voornamelijk zetmeel af tot  eenvoudige bouwstenen, glucosemoleculen.
  • speeksel zorgt voor de mondhygïëne. Ook als we niet eten is er speekselproductie waardoor achtergebleven etenresten mee wegspoelen. Daarenboven worden stoffen, lysosymen, geproduceerd die sommige bacteriën aantasten waardoor niet te veel bacteriën in onze mond groeien.

Algemeen is er tijdens het eten een hogere speekselproductie, een lagere tussen de maaltijden en een verlaagde tijdens het slapen.

Een (niet zo proper) proefje om de de werking van het amylase-enzym in speeksel na te gaan. Amylase, aanwezig in speeksel, breekt zetmeel (van nature niet zoet) af tot het zoete molecule glucose.

• kauw een stukje boterham zonder boter of beleg, deze bevat veel zetmeel, een verbinding die geen zoete smaak heeft. Doe dit 1 à 2 minuten.
  • haal het gekauwd stukje brood terug uit je mond, wikkel in aluminiumfolie zodat het niet te veel uitdroogt en leg het op een 'warme plaats', vb. vensterbank boven de verwarming, zodat je ongeveer een temperatuur van 37°C hebt.  Laat het een half uur liggen.
  • proef het stukje brood opnieuw. Het zal merkelijk zoeter zijn! Het enzym amylase in speeksel heeft zetmeel afgebroken tot het zoete molecule glucose!

Smakelijk?!