Stel dat ik de LHC deeltjesversneller thuis heb staan en dat ik een beam van protonen tegen lichtsnelheid door mijn lijf krijg. Ontstaat er dan een smeuland gat waar de beam is gepasseerd?

dirk, 42 jaar
11 september 2008

En meer nog, als ik in de detector ga staan tijdens de botsing van twee beams, ontplof ik dan mee ?

Ja.  Het is nooit een goed idee om in contact te komen met hoogenergetische geladen deeltjes.   Deze deeltjes hebben namelijk een ioniserend effect: ze weken elektronen los uit de atoomschil en verbreken moleculaire bindingen, wat uiterst schadelijk is voor biologische structuren.  Zo kan "gewone" radioactieve straling mutaties in het DNA veroorzaken, maar deeltjes met een hogere energie zijn nog veel destructiever.  Smeulende gaten en erger behoren zeker tot de mogelijkheden!

Om het lot te verstaan van de sukkelaar die zich toevallig in het pad van de beam zou bevinden, is het nuttig om een inzicht te krijgen in de energie van de protonen in de beam.  Om een vergelijking te maken: bij alfastraling komen er deeltjes vrij met een energie van ongeveer 3 GeV terwijl de protonen die in het LHC ronddraaien een energie hebben van 7 TeV, of 7000 GeV.  Alhoewel dat vele keren hoger is dan de energie van radioactieve deeltjes, is dat op zich niet zo hoog: de energie van een mug is ongeveer 1 TeV.  Het bijzondere is echter dat LHC die energie concentreert in een ruimte die een miljoen miljoen keer kleiner is dan een mug.  Je kunt je dus wel voorstellen dat een dergelijke energie, geconcentreerd in zo'n kleine ruimte, flink wat schade zou aanrichten aan biologisch materiaal, en dat is nog maar een eufemisme.

Op de website van het CERN maakt men de volgende nuttige vergelijking: wanneer je in je handen klapt, veroorzaak je een "botsing" met naar alle waarschijnlijkheid meer energie dan bij een proton-protonbotsing in het LHC.  Aangezien die energie verdeeld is over je ganse handpalm is dat niet zo spectaculair.  Wanneer je echter bij het klappen in je ene hand een naald houdt, dan wordt diezelfde energie geconcentreerd in een veel kleiner oppervlak, met het gekende pijnlijke gevolg.

Terug naar het LHC: gecombineerd met het feit dat je getroffen zou worden door vele duizenden deeltjes, is het veilig aan te nemen dat er niet alleen een smeulend gat in je lichaam zou ontstaan, maar dat je hele lichaam zou disintegreren tot een wolk van plasma, bestaande uit jouw originele atomen en hun elektronen.  Niet aan te raden dus.