Kan er materie bestaan als die niet onderhevig is aan de zwaartekracht?

Sophie, 46 jaar
16 april 2022

Materie is relatief gezien steeds in beweging. Zo draait de zon rondom het centrum van onze Melkweg. Wat als materie in een gebied zweeft zonder (externe) zwaartekracht? Kan het dan zijn structuur en eigenschap van materie behouden?

Alle materie 'voelt' de zwaartekracht, vermits het de zwaartekracht is die de structuur van het heelal bepaalt.  Hoe die materie reageert op de zwaartekracht, hangt af van de massa die die materie voorstelt, maar zelfs wanneer die massa nul is, is er nog een effect.

Tegelijk is de zwaartekracht de fundamentele natiuurkracht die we misschien het minst goed begrijpen.  Ze past niet simpelweg binnen de theorie over de fundamentele interacties op de kleinste schalen, en manifesteert zichzelf het best op grote schalen.  Omdat ze additief is: hoe groter de schaal, hoe meer er materie is die aantrekt.  Natuurlijk kan het voorkomen dat er evenveel aantrekking is aan de ene kant dan aan de andere, zodat het netto-effect nul is.  Maar wanneer dat het geval is, hoeft dat niets te betekenen voor de aard van de materie zelf.

• 22/04/2022 - Sophie (vraagsteller)

Mooie uitleg waarvoor bedankt. Ik zit verder te denken: Kan je dan ook een omgekeerd effect krijgen van een zwart gat als de aantrekking in grote mate steeds geringer wordt? Een beetje de vraag: wat gebeurt er als je zou ontsnappen uit de waarnemingshorizon van een zwart gat? Gebeurt er dan iets met je volume en gaat de tijd steeds sneller? Stel dat dit mogelijk is door sterke inflatie van ruimtetijd rondom het zwart gat. Niettegenstaande ik gelezen heb dat er in een zwart gat mogelijks een dualiteit is tussen het tweedimensionale van de deeltjes en het driedimensionale van de zwaartekracht. https://www.thebrighterside.news/post/astronomers-determine-what-s-inside-a-black-hole

• 01/05/2022 - Christoffel (wetenschapper)

Per definitie kan men niet ontsnappen uit de waarnemingshorizon van een zwart gat.