Waarom glanzen veel kevers?

Jill, 27 jaar
31 december 2021

Waarom glanzen veel kevers zoals het blauwe muntgoudhaantje?

Beste Jill

Sommige kevers hebben inderdaad prachtige, glanzende schildjes die eruit zien als metaal of een juweel. Die glinstering heet irisering. Dit ontstaat wanneer kleine structuren in het schild bepaalde golflengten van het licht breken, zodat vanuit verschillende hoeken verschillende kleuren te zien zijn.

Het is eigenlijk heel gewoon voor insecten, alsook voor de veren van sommige vogels. Kevers gebruiken de felle, glanzende kleuren niet om een partner aan te trekken, want bij de meeste soorten komt irisering voor bij beide geslachten en tijdens de levensfasen van het insect die niet gelinkt zijn aan de voortplanting.

Dit doet de vraag rijzen waarom een dier zo zou opvallen? Monarchvlinders hebben felle kleuren die potentiële roofdieren waarschuwen voor het feit dat ze giftig zijn. Maar irisering is niet zo'n soort waarschuwing, want de meeste iriserende kevers zijn niet giftig.

Een team van Britse biologen heeft echter het verrassende bewijs geleverd dat iriserende kleuren in feite fungeren als een effectieve vorm van camouflage. De eerste aanwijzing kwam toen de onderzoekers aantoonden dat iriserende kleuren het vermogen van hommels om objecten te herkennen in de war sturen.

Om te testen of roofdieren iriserende of niet-iriserende objecten beter kunnen vinden, zetten deze onderzoekers een experiment op. Zij namen de dekschilden van iriserende en niet-iriserende kevers en maakten die vast aan een smakelijke meelworm. Ze zetten meer dan 800 van deze 'prooien' uit in een bosrijke omgeving.

Vogels vonden en aten 85 procent van de niet-iriserende prooien, maar slechts 60 procent van de iriserende prooien. Ook voor mensen waren de iriserende prooien ook moeilijker te vinden; vooral op glanzende bladeren was dit een uitdaging. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, iriserende kleuren zijn dus een effectieve vorm van camouflage.

Bron: https://indianapublicmedia.org/amomentofscience/iridescence-as-camouflage.php#:~:text=Some%20beetles%20have%20beautiful%2C%20shiny,are%20seen%20from%20different%20angles.