Bestaat er een periodiek systeem waarvan de elementen opgebouwd zijn uit anti-deeltjes?

Joeri, 17 jaar
27 mei 2021

Ik weet dat er al waterstof is gemaakt geweest uit anti-deeltjes, maar is er een officiële documentatie van de verschillen die de “anti-elementen” hebben in vergelijking met onze normale elementen?

Neen, dat bestaat niet.

Het huidige PSE werd opgesteld door Mendelejev, hoofdzakelijk op basis van het gewicht dat elementen hadden en hun vergelijkbare eigenschappen. Dit was nog ruim voor het ontdekken van protonen, neutronen en electronen. Nog véél ruimer voor het ontdekken van antideeltjes.

Ondertussen weten we dat protonen en neutronen bestaan uit verschillende quarks, leptonen, Bosons (het nieuwe model van elementaire deeltjes). Quarks hebben antideeltjes waarmee ze in constant contact staan. Maar dat is niet hetzelfde als een antineutron of antiproton. Deze zijn deeltjes met de tegenovergestelde samenstelling aan quarks ten opzichte van hun 'normale' deeltje. Ze komen niet voor in elementen en vormen samen ook geen elementen. Dit soort deeltjes kunnen wel kunstmatig gemaakt worden in deeltjesversnellers zoals CERN.

Er is dus geen 'anti-PSE'.