Waarom is er geen atoom met atoomnummer 119 of hoger ontdekt?

Ramses, 13 jaar
4 mei 2021

Oganesson is het element met het hoogste atoomnummer, maar waarom is dat? Vormt 118 een bepaalde grens of is het een kwestie van tijd voor de volgende ontdekt wordt? Bestaan er zo al theoretische elementen? En is er een maximum aantal protonen mogelijk die in een atoomkern kunnen zitten?

Alvast bedankt

Beste Ramses

Een atoom bestaat uit een kern met daarin protonen (positief geladen) en neutronen (neutraal), en daarrond een wolk van elektronen (negatief geladen deeltjes die vele malen kleiner zijn dan de deeltjes in de kern). Het atoomnummer staat voor het totaal aantal deeltjes in de kern, waarbij 118 al aardig wat is.

In ons universum zijn verschillende krachten actief, en twee daarvan zijn zeer belangrijk in de kern van een atoom:

- de sterke kernkracht: deze houdt alle deeltjes in de kern bij elkaar (protonen en neutronen) en is beperkt in bereik.

- de elektromagnetische kracht: de aantrekking tussen verschillende ladingen (+ en -) of afstoting tussen gelijke ladingen (+ en + bijvoorbeeld), ook wel Coulomb kracht genoemd. Deze zorgt er dus voor dat protonen (positief geladen) niet te dicht bij elkaar willen zitten in de kern, en heeft een onbeperkt bereik.

Naarmate we naar grotere kernen kijken, zien we dat de elektromagnetische kracht belangrijker wordt ten opzichte van de sterke kernkracht om het geheel stabiel te houden.
Het maximum aantal protonen in een atoomkern wordt dus eerder bepaald door de mate waarin de kernkrachten erop inwerken.

Indien een kern niet stabiel is zal ze energie trachten kwijtraken door het uitzenden van deeltjes of straling. Dit fenomeen noemt men radioactiviteit (zie andere vraag op IHEV).

Wanneer we naar elementen kijken met een atoomnummer hoger dan 83 zijn er (op enkele uitzonderingen na) geen stabiele kernen meer: ze zijn dus radioactief en vervallen naar een stabielere toestand volgens een zeker tempo.  In de nuclidenkaart vind je een overzicht van alle gekende isotopen van elk chemisch element (een isotoop is een variant van éénzelfde chemisch element met een verschillend aantal neutronen in de kern). Het element Oganesson bevindt zich in een regio met zeer onstabiele isotopen; ze vervallen dus zeer snel naar een ander element waardoor het moeilijk is om hier onderzoek op te doen. Onderzoek in de kernwetenschappen evolueert natuurlijk ook, en er zullen ongetwijfeld nog andere isotopen ontdekt worden in de toekomst.

Tom Clarijs