Een blok magneten rond een waterleiding werkt tegen kalk. Waarheid of prietpraat?

Jan, 67 jaar
18 maart 2021

Beste Jan,

Dat is een verhaal dat al zeer lang op het internet en op allerlei fora circuleert. Nu ik heb er zelf geen ervaring mee en heb ook geen studies daar ooit rond opgezet. Ik ben wel een chemicus en materiaalontwikkelaar en in die zin weet ik hoe materialen reageren op een magnetische veld en ook welke materialen dat doen. Met alles dat ik weet van Calcium en zijn verbindingen (kalk) zie ik geen eigenschap van deze stof die door een magnetisch veld zou beïnvloed worden en bijgevolg er toe zou leiden dat water onthard wordt. Er wordt beweerd dat kalkdeeljes zich niet zouden hechten aan de leidingen door een magnetisch veld. Maar naast dit probleem zijn er nog heel wat bijkomende problemen met hard water, zeep dat veel van zijn activiteit verliest, noodzaak om meer wasverzachter te gebruiken, enz. Dat zijn problemen die zeker niet verdwijnen met een magneet en de enige oplossing is een waterverzachtersysteem dat op basis van bepaalde harsen, actief kalk (Calcium) onttrekt aan het water en dat dan bij het regenereren van de hars vrijgesteld wordt en dus afgevoerd kan worden. Dat men daar tot 170 euro durft voor vragen is dan nog echt boerenbedrog aangezien magneten niet zo duur zijn.

vriendelijke groeten