In onze streken verliezen loofbomen hun bladeren rond de herfst. Hoe zit dat bij tropische planten?

Nele , 36 jaar
9 februari 2021

De kamerplanten in huis zijn voornamelijk tropische planten. Blijven zij gewoon doorgroeien? Waarom laten zij soms een blad vallen? Hoe zit de cyclus van groei in tropische gebieden in elkaar?

Beste Nele,

Bij ons verliezen veel bomen hun blad in de winter als aanpassing aan een seizoen waarin ze toch niet kunnen groeien. Andere planten sterven (gedeeltelijk) af en groeien weer terug in de lente. Dat bladverlies is mooi meegenomen, omdat zich na verloop van tijd afvalstoffen ophopen in de bladeren, en door ze af te werpen kan de plant 'grote kuis' houden. Iets vergelijkbaars gebeurt trouwens ook in streken met een uitgesproken droog seizoen, waar planten vaak hun blad verliezen en in een soort zomerrust gaan.

In meer gematigde streken zonder uitgesproken koude of droge seizoenen is er geen nood voor planten om al hun bladeren tegelijk af te werpen, omdat ze kunnen blijven doorgroeien. Toch moeten zij hun oude bladeren na verloop van tijd ook afwerpen. Dat gebeurt verspreid over één of enkele jaren en valt dus minder op.

Maar niet alle tropische planten groeien continu door. In veel tropische en subtropische gebieden heb je een zekere vorm van seizoenaliteit. Veel planten hebben ook daar één of twee seizoenen van sterke groei en bloei, afgewisseld met seizoenen van minder sterke groei of zelfs rust. Ook bij ons vind je hier en daar planten en bomen die 'doordragend' zijn; namelijk wintergroene planten zoals hulst, sommige naaldbomen, klimop, bramen, en zo voort. Zij stoppen echter ook met groeien en gaan in een winterrust.

Doordragende planten uit (sub)tropische gebieden zijn vaak goede kamerplanten, precies omdat zij gedijen bij relatief constante temperaturen en geen uitgesproken droge periodes. Dat ze af en toe bladeren afwerpen is dus normaal en hoort bij hun groeicyclus. Toch groeien ook kamerplanten niet altijd even sterk door. In de winter vermindert het aantal uren zonlicht en creëren we droge lucht doordat we de verwarming opzetten. Tropische kamerplanten kunnen hieronder lijden en in rust gaan of bladeren afwerpen als overlevingsmechanisme. Elke kamerplant heeft natuurlijk zijn eigen bijzonderheden, gelinkt aan zijn oorsprongsgebied, en je moet dus eigenlijk specifiek per plant gaan opzoeken welke condities en eventuele rustperioden ze nodig hebben. Of experimenteer zelf een beetje met de verzorging van je planten. Het is verbazend hoe goed sommige planten het zullen doen bij jou, terwijl het voor andere soorten nooit goed genoeg zal lijken. Veel planten worden trouwens als kamerplant verkocht terwijl ze eigenlijk niet geschikt zijn voor de droge lucht van een (winter)huiskamer. Denk bijvoorbeeld aan Calathea's of Alocasia's, die tegenwoordig heel populair zijn. Die staan dan gekend als moeilijke planten, precies omdat ze nooit echt gelukkig zijn in huis.

Vriendelijke groeten,

Francis

• 12/02/2021 - Nele  (vraagsteller)

Heel erg bedankt voor uw snelle en uitgebreide reactie!