Als je veel dezelfde dinobotten hebt, kan je dan al het kapotte DNA van een dinosaurus weer heel puzzelen?

Tobias, 12 jaar
13 oktober 2020

Ik heb al vaak genoeg gehoord dat het niet kan, maar ik denk dat dit een begin is voor de oplossing.

Men is er tot op heden nog nooit in geslaagd DNA te halen uit dinofossielen. In één studie begin dit jaar vonden onderzoekers aanwijzingen voor de aanwezigheid van DNA in een Hypacrosaurus fossiel. Maar ze hebben er geen DNA uit gehaald, ze vonden enkel maar dat een DNA-bindende kleurstof op de aanwezigheid van sporen DNA kon wijzen.

Andere studies wezen erop dat DNA afkomstig van bacteriën in gefossiliseerd bot van dino's kan zitten. Dit zou de onderzoekers mogelijk op een verkeerd spoor kunnen zetten.

DNA begint al af te breken op het ogenblik dat een organisme sterft. Op basis van wat men weet over het afbraakproces van DNA werd berekend dat er na maximaal 7 miljoen jaar geen DNA meer overblijft. Dus kan men enkel DNA halen uit (zeer goed gepreserveerde) fossielen van maximaal 7 miljoen jaar oud. De laatste dino's stierven ongeveer 65 miljoen jaar geleden uit. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat men er ooit in zal slagen om DNA van dino's terug te vinden. En zeker niet van voldoende kwaliteit om er een dier mee te kunnen klonen.

Het zou natuurlijk interessant zijn om uitgestorven dieren weer tot leven te kunnen wekken, maar zou het niet beter zijn om de dieren die er nu met uitsterving bedreigd worden, proberen te behouden? Denk maar aan neushoorns, olifanten, leeuwen, tijgers ....