Hoe werkt een wormgat?

Mil, 13 jaar
24 september 2020

Ik ben nieuwsgierig hoe zo een wormgat werkt.

Een wormgat is een theoretische mogelijkheid die vervat zit in de theorie over de materie bij zeer grote zwaartekracht, in het bijzonder dus bij zwarte gaten. Maar het is niet omdat ze theoretisch mogelijk zijn dat ze ook bestaan. De natuur heeft de neiging om niet direct voor de moeilijkste oplossingen te kiezen. En het blijft nog steeds een vraag of wormgaten in de situatie waar ze kunnen ontstaan, ook stabiel zijn. Het is ook niet omdat iets voor ons tot aantrekkelijke 'science fiction' leidt, dat de natuur deze weg volgt.

We hebben nog geen enkele evidentie uit de kosmos dat wormgaten echt optreden. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat informatie uit gebieden met extreem grote zwaartekracht, waar het dus gebeurt, moeilijk rechtstreeks tot ons kan komen. Als sterrenkundige ben ik een beetje bevooroordeeld, in de zin dat ik al een onuitputtelijke fascinatie vind in hetgeen we wel kunnen zien, en daarbij al vaststel dat de waarneembare natuur een welhaast oneindige verbeeldingskracht heeft. Maar ik respecteer dat anderen geboeid zijn door wat ook zou kunnen maar dat we niet zo goed kunnen verifieren. U kiest wat u het leukste vindt.