Is een virus een plant of een dier?

Emanuel, 76 jaar
26 maart 2020

En heeft een virus wortels of een maag om te overleven?

Een virus is geen plant, geen dier, en ook geen bacterie. Het is een totaal apart soort wezen. Sommigen beschouwen een virus niet eens als levend wezen omdat het niet beschikt over een eigen stofwisseling en geen eigen biomoleculen kan aanmaken. Het is volledig afhankelijk van zijn gastheer om zich voort te planten. Maar de meeste biologen beschouwen iets dat eigen erfelijk materiaal heeft en dat op een of andere manier weet voort te planten, als een levend wezen. Een virus beschikt over eigen genen, eigen erfelijk materiaal, maar heeft een gastheercel nodig om die voort te planten. Het is dus de ultieme parasiet van cellen. Er zijn veel soorten virussen. Er zijn virussoorten die bacteriën besmetten, andere die plantencellen besmetten, en nog andere die dierlijke cellen besmetten.

Het zijn de allerkleinste wezentjes, tussen een honderdduizendste en een tienduizendste van een millimeter groot. Hun bouw is zeer eenvoudig: een kapseltje met het erfelijk materiaal en wat eiwitmoleculen, en een manteltje dat uit een paar eiwitten en wat vet bestaat. Er is verder dan dat geen structuur in te bespeuren. Het virus moet kunnen plakken aan zijn gastheercel (bvb. een cel van onze luchtpijp) en dan kan het naar binnen dringen in die cel. Vervolgens neemt het de stofwisseling over van de gastheercel waar het in is binnengedrongen - vergelijk het met een carjacking. De gastheercel wordt verplicht om duizenden nieuwe virussen, kopieën van hetgeen dat is binnengedrongen, te maken en te verspreiden.

• 27/03/2020 - Emanuel (vraagsteller)