Welke Belgische dinosauriërs leefden in dezelfde periode als de iguanodon?

Ilyes, 18 jaar
26 januari 2020

We weten dat het ecosysteem op dat moment gevarieerd was (krokodillen, schildpadden, mariene reptielen, ...), maar waren er andere dinosaurussen die in hetzelfde ecosysteem leefden?

Beste Ilyes

De iguanodons van Bernissart (bij Bergen) werden in de zogenaamde Cran aux Iguanodons gevonden. Hierin bevinden zich sedimenten van Onder-Krijt ouderdom, zo’n 125 miljoen jaar oud, die door een ondergrondse instorting (zinkgat) tussen steenkoolafzettingen van het Carboon terecht zijn gekomen. Naast de resten van tientallen iguanodons werden er nog tal van andere fossielen gevonden, waaronder enkele exemplaren van neefjes van Iguanodon: de planteneters Mantellisaurus en Dollodon. Beenderen van vleesetende dino’s heeft men helaas niet kunnen vinden, maar toch kunnen we er zeker van zijn dat die ook in dezelfde regio voorkwamen. Zoals alle dieren lieten dino’s hier en daar wel eens een hoopje achter, of zelfs een flinke hoop, en in sommige gevallen zijn die hopen zelfs versteend. De spiervezels in sommige fossiele drollen verraden dat het om uitwerpselen van vleesetende dino’s gaat.

Voor een overzicht van de fossielen van Bernissart is er een zeer uitvoerige Wikipagina.

Prof. Robert Speijer

Geologie - Paleontologie - Paleoklimatologie. Geologie studeer je in Leuven!