Beduidende cijfers in tussenstappen (een discussie onder leerkrachten)

annemie, 49 jaar
19 januari 2020

Discussie tussen leerkrachten onderling: schets: je hebt een chemisch vraagstuk waarbij je enkele tussenstappen dient te geven in beduidende cijfers. Je werkt toch verder met het gehele getal (in je rekenmachine) na een tussenstap ipv met de afgeronde waarde voor de tussenstap. Dus: je noteert voor elke tussenstap het antwoord in de juiste beduidende cijfers, maar: je werkt verder naar de volgende stap (pen) met het volledige getal in je rekenmachine. Deze ongeschreven regel is volgens mij voor elke wetenschap correct doch een collega rekent dit fout aan. Volgens haar dient er verder gewerkt te worden met het afgeronde cijfer van een tussenstap om naar een volgende tussenstap te gaan.

Antwoord

Dag Annemie,

Leuke discussies die jullie voeren in de lerarenkamer :-) Dit is een thema dat heel relevant is voor alle scholieren die overwegen een wetenschappelijke richting te studeren, dus ik ben blij dat jullie dit aanbrengen.

Ik denk dat u het bij het rechte eind heeft om pas af te ronden bij het eindresultaat: op die manier gaat er immers geen 'informatie' verloren tijdens het rekenen en sluipen er geen afrondingsfouten in het eindresultaat.

Het is prima om bij tussenstappen het correcte aantal beduidende cijfers te noteren, maar misschien schuilt daarin het probleem voor uw collega? Als je in de tussenstappen namelijk afrond op het correcte aantal beduidende cijfers, dan kan je moeilijker achterhalen in welke berekening fout is afgerond. Als alle leerlingen telkens met dezelfde afgeronde waarden verder werken, is het verbeterwerk veel overzichtelijker, omdat je meteen kan identificeren in welke stap een foutje zat. Maar dit lijkt me eerder een werkwijze om praktische dan om wetenschappelijke redenen.

Reacties op dit antwoord

  • 09/02/2020 - annemie (vraagsteller)

    Dankjewel voor de bevestiging... Mijn collega's dachten er gelukkig allemaal hetzelfde over... maar een collega van een andere school had dit fout aangerekend op de toets van de zoon... ook nadat de zoon gevraagd had waarom dit fout was, bleef ze bij haar antwoord dat er stap per stap moest afgerond worden en daarbij met het afgeronde resultaat moet verder gewerkt worden. Jammer want mijn zoon wilt binnenkort zijn ingenieur studies aanvatten en wij willen dat hij het correct aangeleerd krijgt...

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2020
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen