Waarom geen auto's met twee kleinere batterijen die mekaar om beurten opladen door het draaien van de assen?

Luc, 50 jaar
14 januari 2020

Beste, Waarom maakt men geen auto’s met twee kleinere batterijen in. De ene laad op door het draaien van de assen terwijl de andere zorgt voor de aandrijving. De twee assen kunnen genoeg energie leveren om de batterij op te laden alvorens de andere leeg is. Max 50 km per batterij is geen probleem. Op die manier wordt het niet nodig om externe energie te gebruiken. De batterijen wegen nu veel te zwaar maar op deze manier hoeven ze niet zo groot te zijn want ze laden mekaar om beurten op. Een auto die onafhankelijk kan rijden moet toch lukken of is dat te slecht voor de economie?

Antwoord

Dag Luc,

 

Wat jij beschrijft noemt men een "perpetuum mobile". Dat is een apparaat dat onafhankelijk eeuwig kan blijven voortbewegen, zonder externe energiebron. Al decenia lang proberen wetenschappers, amateurwetenschappers en hobbyisten zulke apparaten te maken, maar zonder succes ... Een perpetuum mobile blijkt onmogelijk en gaat in tegen de natuurwetten: energie kan niet uit het niets komen. De vele pogingen om perpetuum mobile's te creëren leveren wel leuke plaatjes en websites op!

 

Jouw specifieke voorstel zal niet werken om de volgende redenen:

1) De omzetting van elektriciteit naar beweging is nooit perfect. Dus de energie die de batterij afstaat aande as gaat gedeeltelijk als warmte verloren.

2) De omzetting van beweging naar elektriciteit is óók nooit perfect. Dus de energie die de batterij 'aftapt' van de as gaat ook gedeeltelijk als warmte verloren.

3) Als je energie 'aftapt' van de as om een batterij op te laden zal de auto vertragen. Je kan dit vergelijken met de dynamo op een fiets. Als je je dynamo aanzet, moet je harder trappen om dezelfde snelheid te behalen omdat een deel van je bewegingsenergie wordt gebruikt om electriciteit te produceren (en dus niet om vooruit te gaan).

Als je deze auto zou bouwen, zou daarom hetvolgende gebeuren: de energie in de volle batterij wordt omgezet in beweging en met een hele lage efficiëntie ook gedeeltelijk omgezet in energie in de andere batterij. Na een tijdje rijden is dan je eerste batterij leeg en de andere batterij gedeeltelijk vol. Als je dan de gedeeltelijk volle batterij gebruikt om te rijden en de andere batterij weer op te laden gebeurt hetzelfde, maar dan zal de andere batterij nog mínder vol zijn. En zo kan je in het beste geval een aantal keer afwisselen van batterij, maar uiteindelijk is alle energie op, of correcter: omgezet in bewegingsenergie van de auto en in warmte.

 

Groetjes,

Janis

 

 

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2020
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen