Is het slechts een kwestie van tijd eer er op een planeet leven onstaat (gezien de evolutietheorie)?

Thomas, 34 jaar
18 november 2019

Je hebt exo-planeten. deze zijn gelijkaardig aan de aarde en dus is er aards-leven mogelijk. maar heet Darwin niet gezegd dat "life finds a way". bvb in een all girl-environment gaan bepaalde rassen van geslacht veranderen om te overleven. Is het dan ook niet mogelijk dat er leven kan ontstaan in een omgeving die voor aards-leven onmogelijk is? weinig/geen zuurstof, super temperaturen...

Er zijn op onze planeet levende wezens die zonder zuurstof kunnen/moeten leven, zoals bepaalde bacteriesoorten die we "anaëroob" noemen. Er zijn ook sommige archaeabacteriën op onze planeet die kunnen leven in heetwaterbronnen, bij een temperatuur tot 90-95°C.

Maar we kunnen ons geen leven voorstellen waar er geen water aanwezig is. In vloeibaar water kunnen er allerlei moleculen oplossen en (bio-)chemische reacties aangaan die de basis vormen van alle gekend leven. En om vloeibaar water te hebben, heb je temperaturen nodig tussen +0°C en 95°C.

Dus zuurstof is niet nodig, maar een temperatuur tussen vriespunt en kookpunt van water is wel nodig. Anders kunnen wij ons geen leven voorstellen.