Weldra niet alleen kweekvlees maar ook -melk, -kaas, -yoghurt?

Didier, 62 jaar
11 september 2019

Ik vind het hoopvol dat er in de toekomst kweekvlees zal zijn. Ik eet nu al veel minder vlees dan vroeger, omwille van dierenleed en klimaatverstoring. Ik ben echter wel nog tuk op melk, kaas, yoghurt... al zeggen veganisten mij dat koeien daarvoor van hun kalfje beroofd worden, en al zijn de benodigde koeien voor die zuivel natuurlijk nog steeds een probleem voor het klimaat. Vandaar mijn hoop dat er binnen een aantal jaren ook op kweekzuivel zal kunnen overgeschakeld worden?

Er zijn al heel wat plantaardige alternatieven voor melkproducten zoals melk, kaas en yoghurt op de markt (o.a. soyamelk en -yoghurt en cashewkazen) en er wordt nog volop ingezet op de ontwikkeling van nieuwe producten. Er is bijvoorbeeld een onderzoeksproject en een startup die melk zo goed mogelijk proberen na te bootsen door de typische melkproteïnen in een labo aan te maken m.b.v. gisten.

'Kweekmelk' lijkt me hier echter geen geschikte naam voor. Er is namelijk een fundamenteel verschil tussen vlees en melk: vlees bestaat voornamelijk uit cellen (vooral spiercellen) terwijl melk slechts een kleine hoeveelheid cellen bevat (vnl. bloedcellen) en voornamelijk bestaat uit water met wat proteïnen, vetten en suikers. Wanneer vlees kunstmatig wordt gemaakt in een labo spreek je dus van 'kweekvlees' omdat er dierlijke cellen 'gekweekt' worden. Als je melk probeert na te maken is het echter niet per sé nodig om dierlijke cellen te 'kweken', aangezien de proteïnen d.m.v. gisten kunnen worden aangemaakt en de vetten en suikers ook zonder dierlijke cellen kunnen worden verkregen.