Hoe kan je de schuilplaats/bron van broodkevers ontdekken?

Katrien , 47 jaar
19 mei 2019

ik las de vraag op jullie forum - welke kevers zijn dit? beantwoord door Hans Casteels. wij hebben er ook in onze keuken. ze zitten in theezakjes, kruidenpotjes,....in de winter zijn ze er niet, nu het zomer wordt weer wel. wij hebben reeds veel weggegooid vorig jaar maar ze zijn er weer. ik heb nu alle theezakjes in een vacuum doos gestoken en regelmatig controleer ik op de kevers. om de 3 dagen zitten er weer een heleboel in de vacuumdoos. kan ik de kevers die in de ganse keuken zitten met iets lokken?

Beste Katrien,

Als je nog regelmatig kevertjes blijft aantreffen is de kans heel groot dat er nog steeds een infectiehaard aanwezig is (in de keuken, of elders). Het is in deze infectiehaard (= voedingsbron voor de larven) dat de kevertjes hun eitjes leggen, waarna de larven zich hierin ontwikkelen en opnieuw zorgen voor een volgende generatie kevertjes. De kevertjes op zich voeden zich niet; het zijn de larven die de schade veroorzaken.

Een eerste vereiste om dit probleem op te lossen is de infectiehaard (of meerdere infectiehaarden) opsporen, vernietigen (bv. in diepvriezer plaatsen) en verwijderen. Deze infectiehaard kan van alles zijn; het komt er dus op aan om alle mogelijke voedselbronnen te inspecteren op de aanwezigheid van kevertjes en hun larven. Deze kevertjes worden klassiek aangetroffen in allerhande voedingswaren zoals koeken, brood, bouillonblokjes, beschuiten, macaroni, pasta, graan, meel, ...maar ook hondenbrokken, vogelzaad, een rest bonenzaden op zolder; maar ook een vogelnest onder de dakgoot kan aan de basis liggen van het probleem. We hebben zelfs al broodkevertjes aangetroffen in een kersenpitkussen, en in een pluchen teddybeer.

Het opsporen van alle infectiebronnen is niet altijd eenvoudig, maar wel noodzakelijk als je de kevertjes wil kwijt geraken. Ik vrees dat er niets anders opzit dan alle mogelijke infectiebronnen minutieus te onderzoeken, en na vernietiging te verwijderen. Na verwijdering van alle geïnfecteerde voedingswaren doe je er goed aan van alle kasten te stofzuigen, ook de naden en kieren, om de laatste kevertjes te elimineren. Nadien kunnen alle niet geïnfecteerde voedingswaren best bewaard worden in goed afgesloten potten uit glas, plastic of metaal.

Het is aan te raden om de weken nadien regelmatig de kasten, de voedselvoorraden en de omgeving te inspecteren op overblijvende kevertjes. De kevertjes kunnen nog enkele weken in leven blijven, zelfs zonder voedselbron. Bij mijn weten bestaat er geen lokmiddel voor deze kevertjes.

Indien gewenst zijn er in de handel (grote tuinzaken) producten voorhanden tegen kruipende insecten in de woning, waarmee de schuilplaatsen van de kevers (kieren) kunnen worden behandeld. De firma Edialux heeft een aantal producten in zijn assortiment voor particulier gebruik, zie https://www.edialux.be/products/insecten/Kruipende-insecten/in-huis; de fytoverantwoordelijke kan je zeker meer raad geven in dit verband,