Is er een verband tussen de dichtheid en de viscositeit?

John, 51 jaar
8 februari 2019

Hoe hoger de dichtheid van een vloeistof, des te visceuzer?

Beste John,

Zoals netjes uitgelegd in het antwoord op deze vraag, worden er twee soorten viscositeit gebruikt. De dynamische viscositeit is de "echte" viscositeit en geeft aan hoe een stof weerstand biedt tegen een aangelegde afschuifspanning. Hier zijn de interacties ("bindingen") tussen moleculen van belang. De dichtheid (massa/volume) is een maat voor het volume dat een bepaalde massa inneemt en hangt af van hoe dicht de moleculen in een stof bij mekaar kunnen zitten (of hoeveel plaats ertussen zit). In principe staan deze twee eigenschappen niet met elkaar in verband.

Kinematische viscositeit is een soort viscositeit die via gemakkelijkere meetmethoden bepaald kan worden. In deze definitie is er wel een verband met de dichtheid, omdat deze meting onder invloed van de zwaartekracht gebeurt (en de massa dus een rol speelt).

Hoe hoger de dichtheid, hoe viskeuzer klopt misschien in veel gevallen, maar niet altijd. Een typisch voorbeeld zijn de zogenoemde "heavy liquids".

Met groeten,