Is het technisch en economisch haalbaar om een lijnvliegtuig aan te drijven met een on-board thoriumreactor?

Peter, 36 jaar
4 februari 2019

Vliegtuigen stoten enorm veel CO2 uit. Thoriumreactoren zijn veiliger en kleiner van volume in vergelijking met klassieke uraniumreactoren. Dus waarom worden er geen vliegtuigen aangedreven door een thoriumreactor? De brandstof zou een stuk goedkoper zijn, en de negatieve impact van de luchtvaart op het klimaat zou weggewerkt worden.

Antwoord

Beste Peter

 

Ik verwijs hiervoor graag naar een eerdere vraag in dit verband: Waarom investeren we niet in thoriumreactors voor schonere en goedkopere energie?

Kort samengevat dient er nog heel wat onderzoek te gebeuren vooraleer men thoriumreactoren effectief kan inzetten voor energieproductie.

Nucleaire propulsie in de luchtvaart heeft men in het verleden zeker overwogen, onder andere door experimenten in de Verenigde Staten en de voormalige Sovjet Unie, maar verdere ontwikkeling werd steeds stopgezet door twee issues:

- Een zeer grote hoeveelheid van afscherming diende voorzien te worden voor de piloten (en eventuele passagiers) waardoor het vliegtuig te zwaar werd.

- Een te groot risico voor een ongeval waarbij grote hoeveelheden radioactiviteit in de omgeving zouden vrijkomen.

Hoewel het op zich theoretisch haalbaar zou zijn om een vliegtuig aan te drijven met een reactor, lijkt het verre van realistisch.

 

Tom Clarijs

Wetenschappelijk medewerker

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Zoek andere vragen

© 2008-2019
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door het
Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen