Waarom is vuur zo warm?

Ruben, 11 jaar
30 september 2018

Ik vraag me af wanneer je je verbrandt.

Beste Ruben,

Warmte is niets anders dan energie van bewegende deeltjes (atomen of moleculen). Hoe meer en sneller de deeltjes bewegen, hoe warmer ze zijn.

Als de deeltjes niet meer bewegen, daalt de energie en dus ook de temperatuur.

Je huid zal een deel van de energie opnemen als je aan een warm voorwerp komt. De moleculen in de cellen van je huid gaan meer bewegen en worden zelf warmer.

Hoe warmer het voorwerp dat je aanraakt, hoe sneller en meer de moleculen in je huid zullen gaan bewegen. Gelukkig heb je ook zenuwcellen die die energie voelen en het signaal geven aan je hersenen als er te veel energie (warmte) op je huid komt. Je kunt dan normaal gezien tijdig jezelf beschermen door bvb je hand weg te trekken.

Voor je huid zijn er verschillende grenzen aan warmte die je kuntn verdragen. Zo is je normale temperatuur van je huid zo'n 36°C en kun je gerust temperaturen tot 42°C verdragen. Dan wordt het soms toch wat te warm:

Vanaf zo'n 42°C zullen je eerste pijnreceptoren geprikkeld worden en vanaf 45°C zullen alle pijnreceptoren een signaal aan je hersenen doorgeven.

Je kunt verbranden door enkele uren aan 44-45° C blootgesteld te worden. (je huid zal dan al rood zien)

Vanaf 47°C duurt het nog geen uur om je te verbranden aan het voorwerp.

Vanaf 55°C duurt het maar een minuut om je te verbranden.

Boven de 60°C vebrandt je binnen de seconde (je huid zal dan rood zien, blaren duren nog wat langer)

Vuur is met zo'n 400 tot 600°C direct verantwoordelijk voor een brandwonde.

Met vriendelijke groeten,