Is de zwaartekracht een gevolg van iets anders?

Björn, 40 jaar
21 juni 2018

De laatste tijd moest ik constant denken dat zwaartekracht misschien niet bestaat als kracht maar misschien een gevolg is van iets anders... Sorry , het moest uit mijn hoofd. Mvg!

Het is niet omdat iets het gevolg zou zijn van iets anders dat het niet bestaat...  Het begrip 'kracht' is door Newton bedacht juist in de context van de zwaartekracht, en is in zekere zin evenzeer een afgeleid begrip...  Maar ook hij had er moeite mee de fenomenen te verklaren door een 'werking vanop afstand': het helpt om te beschrijven wat er gebeurt, maar de ultieme vragen waarom het zo is en niet anders, los je daar niet mee op.

De fysica is er in geslaagd om een algemeen kader te vinden van hoe verschillende deeltjes en delen met elkaar omgaan, met elkaar interageren, in termen van vier fundamentele wisselwerkingen ('krachten'): de sterke en zwakke subatomische wisselwerking, elektromagnetisme, en gravitatie.  Waarom het er vier zijn, en waarom deze vier, is dan de volgende vraag, en die houdt vele fysici bezig.

Maar er is iets van aan dat zwaartekracht daarbij het buitenbeentje is.  De drie andere interacties verenigen in een enkele interactie, is vrij goed gelukt, maar hoe zwaartekracht daar dan ook nog bij betrekken, blijkt een lastiger probleem.  Anderzijds is Einstein indertijd juist vanuit de zwaartekracht vertrokken, en heeft hij een theorie ontwikkeld die een mooie band legde tussen zwaartekracht (fysica) en meetkunde (wiskunde), maar dan is juist gebleken dat die andere interacties moeilijk daarin in te passen waren.

Het is dus allemaal niet zomaar in een simpele slagzin te vatten.  Maar het is goed dat u niet zomaar vrede neemt met wat men u denkt te vertellen, en waaromvragen blijft stellen.  Anderzijds is dat ook een programma dat nooit eindigt: als we dat 'anders' dan kennen, dan is de evidente volgende vraag: en waarvan is dat 'anders' een gevolg?

• 14/07/2018 - Björn (vraagsteller)