Welke mot zit er op onze zolder?

joyce, 41 jaar
28 mei 2018

Sinds begin mij reeds 8 levende motten gevonden op onze zolderkamer van de dochter. Kunnen amper vliegen.

Beste Joyce,

Op basis van deze foto, maar identificatie op basis van een foto houdt soms risico’s in, zou ik gaan voor de klerenmot Tineoloa bisselliella, familie Tineidae. Tot deze familie behoren heel wat soorten die sterk op elkaar gelijken, en vaak met behulp van een stereomicroscoop op naam moeten gebracht worden op basis van een aantal morfologische kenmerken.

De volwassen mot voedt zich niet, is lichtschuw en is een slechte vlieger. Het zijn de larven die schadelijk zijn. Zij vreten aan kledij, gordijnen, tapijten, matrassen; ook katoen, wol, bont en leer worden aangetast. De schade wordt vooral veroorzaakt op donkere plaatsen, bijv. in een donkere kleerkast, tussen gevouwen tapijt, enz.

Je kan in eerste instantie de kledij en ander textiel verifiëren op aanwezigheid van vraatschade (gaten) die door de larven werden gemaakt. De larven zelf, ongeveer 10 mm lang in volwassen toestand, zijn witachtig met bruine kop.

Als je meerdere larven/motten vaststelt, stel ik voor dat je enkele exemplaren opstuurt naar het ILVO (Diagnosecentrum voor Planten, Burg. Van Gansberghelaan 96, 9820 Merelbeke). Dan kunnen we stereomicroscopisch kijken of het effectief om de klerenmot gaat zodat we 100% zeker zijn.

Met vriendelijke groeten,