Ik zit met een plaag van kruipende insecten. Maar wat zijn het?

Jan , 55 jaar
9 april 2018

Ik zit hier met een plaag van kruipende insecten donker van kleur met een grijze spikkels en de poten hebben een tijgerkleurmotief. Deze foto is uitvergroot. De beestjes zijn ±5 mm groot, vliegen niet en kruipen zeer langzaam.

Beste Jan,

dit is een takluis, familie Lachnidae.

Tot deze familie behoren heel wat soorten waarvan sommige op loofbomen, en andere op coniferen voorkomen. Op basis van deze foto is het niet mogelijk om de takluis tot op soortniveau te identificeren. Hiervoor is stereomicroscopisch onderzoek noodzakelijk.

De kans is groot dat het om één of andere Cinara soort gaat. Vooral op coniferen, en zeker in coniferenhagen kunnen deze takluizen, zelfs in kleine aantallen, nogal wat schade aanrichten. Deze takluizen hebben stekend-zuigende monddelen waarmee de plantencellen worden aangeprikt om sap op te zuigen. Hierdoor worden de twijgen geel en vervolgens bruin.

In coniferenhagen leidt dit uiteindelijk tot grote bruine plekken in de haag. Bovendien scheiden deze takluizen ook vaak suikerhoudende uitwerpselen af, de zogenaamde honingdauw, die de planten een plakkerig gevoel geeft, waarin later roetdauwschimmels ontwikkelen (zwarte verkleuring van de plantendelen), met verminderde fotosynthese tot gevolg. Soms komt het voor dat die takluizen de planten verlaten en op gevels en terrassen waar te nemen zijn.

met vriendelijke groet,