Hebben honden (of andere dieren) blauw bloed?

tigo, 10 jaar
10 januari 2018

En hebben inktvissen, regenwormen, huisvliegen, zeekreeften en slakken blauw bloed?

Hallo Tigo,

Dit is een zeer interessante vraag! Een van de functies van bloed is om de zuurstof die wij inademen doorheen ons lichaam te vervoeren, waar onze spieren het kunnen gebruiken. Het zuurstof zit echter niet als gasbelletjes in ons bloed, maar aparte zuurstofatomen binden aan andere moleculen (groepen atomen) in de rode bloedcellen ons bloed. In het bloed van mensen en alle andere gewervelde dieren (dieren met een ruggengraat: vissen, amfibieën, reptielen, vogels en zoogdieren) bindt zuurstof aan een stof die hemoglobine heet. Dit hemoglobine is een complexe molecule die ijzer bevat. En net als bij ijzerroest, geeft ijzer hier ook een rode kleur aan hemoglobine.

Dit geldt voor alle gewervelde dieren, en dus ook voor honden.

Veel mollusken (schelpdieren: slakken, mossels, enzovoort) en geleedpotigen (schaaldieren: vliegen, kreeften, schorpioenen, enzovoort) hebben een andere stof dan hemoglobine om zuurstof te binden in het bloed. Deze stof heet hemocyanine en en in plaats van ijzer, bevat deze molecule stikstof. Stikstof in hemocyanine geeft het bloed dan weer een blauwe kleur.

Wormen en inktvissen behoren allemaal tot verschillende groepen van dieren, en het is niet altijd makkelijk om de lijn te trekken welke groepen welke kleur van bloed hebben. Zo hebben inktvissen ook blauw bloed, maar is het bloed van sommige wormen rood, groen, of zelfs kleurloos. Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met de moleculen die in ons bloed zitten en waar zuurstof zich aan bindt om vervoerd te worden doorheen het lichaam.

Vriendelijke groeten,