Zullen we ooit de snelheid van het licht halen?

salim, 13 jaar
30 november 2017

Theoretisch is dat onmogelijk, maar de wetenschap gaat steeds vooruit. Dus kan het eigenlijk dat we bijvoorbeeld binnnen honderd jaar de snelheid van het licht halen of ergens in de buurt?

Als iets theoretisch onmogelijk is, dan heeft het geen zin om het te proberen! Wanneer iets dat als theoretisch onmogelijk beschouwd wordt, toch zou kunnen, dan is de theorie verkeerd, en moet er een betere theorie gevonden worden die het experiment wel verklaart. De vooruitgang van de wetenschap waarvan u spreekt, is er dus een van het vinden van steeds betere theorieën, en daar is nog ruimte voor.

Maar in dit geval gaat het over iets zo elementairs dat we het mogen uitsluiten. De relativiteitstheorie waarop het steunt is al zo vaak bevestigd. Om iets dat een massa heeft tot de lichtsnelheid te versnellen, hebben we oneindige energie nodig, en die zullen we binnen honderd jaar ook niet hebben.

Trouwens, er is een groot verschil tussen 'de snelheid van het licht halen' en 'ergens in de buurt komen'.  Het eerste kan theoretisch niet, het tweede is praktisch niet evident; het verschil tussen 'oneindig' en 'heel groot', zeg maar.  'Ergens in de buurt komen' is iets wat fysici vandaag wel al gerealiseerd hebben, in deeltjesversnellers.  Hoe groter de massa van de deeltjes, hoe meer energie er nodig is, en die energie wordt steeds groter als je dicht bij de lichtsnelheid komt.  De grootste snelheden werden het eerst bekomen voor elektronen, maar in de LHC ("Large Hadron Collider") van de CERN kan men nu ook protonen (die 2000 maal meer massa hebben dan elektronen) versnellen tot een fractie 0.999999991 van de lichtsnelheid.  Met al die experimenten heeft men dus zeer nauwkeurig kunnen nagaan hoe de energie die nodig is, groeit met de snelheid die men wil behalen, en dat is allemaal perfect compatibel met de theorie, die zegt dat om massa's tot aan de lichtsnelheid te versnellen, oneindig veel energie nodig is.

Een mens heeft van de orde van 10 tot de macht 28 meer massa dan een proton.  Om hem tot 0.999999991 c te versnellen met dezelfde methode is dus 10 tot de macht 28 meer energie nodig dat voor een proton in de LHC.  Als men beseft hoe veel die experimenten in CERN al kosten, dan is dat zeker niet de goede weg.  Andere wegen zijn mogelijk, zeker om kosmische afstanden te overbruggen, want dan heeft men meer tijd om te versnellen, en kan men het dus geleidelijker aan doen.  Er bestaan vandaag plannen (dromen?) om via lasers een ruimtetuigje van ongeveer een kubieke decimeter groot te versnellen tot ongeveer 20% van de lichtsnelheid om zo in een 20-tal jaar bij de dichtste ster te geraken en daar een fotootje te maken.  Jammer genoeg beschikken we niet over lasers rond die ster om het ruimtetuigje weer te vertragen als het aankomt, en het zou dus maar een momentopname zijn.