Wat stellen deze fossielen voor?

Anke, 18 jaar
14 oktober 2017

Ik heb deze zomervakantie twee fossielen gevonden in Canada. Ik heb echter geen idee wat ze moeten voorstellen. Ik vermoed dat het fossielen zijn van planten. Heeft iemand een idee over welke fossielen het hier gaat? Alvast bedankt!

Beste Anke

Dit zijn mooie vondsten, maar niet van plantenfossielen. Het zijn fossiele koralen uit het Paleozoïcum  (vermoedelijk van Siluur-Devoon ouderdom, rond 400 miljoen jaar oud). De ene foto toont een dwarse doorsnede door een fossiel van een solitair koraal van de uitgestorven orde van de Rugosa. De andere steen bevat minimaal 2 verschillende soorten koralen. De talrijke ‘zonnetjes’ behoren ook tot de Rugosa, maar dan tot een kolonievormende soort, zoals ook veel moderne koralen in kolonies leven. Daarbij vormt elk ‘zonnetje’ de versteende bevestiging van een individueel koraaldiertje aan de kolonie. Daarnaast zie je nog kleine kringetjes die deels met steeltjes aan elkaar verbonden zijn. Ook dit zijn koralen, maar deze behoren tot een andere orde van koralen, de Tabulata. De Tabulata hebben een wat eenvoudiger opbouw dan Rugosa met weinig inwendige structuren. Deze specifieke vorm wordt vaak tot het geslacht Aulopora gerekend, maar kan ook een verwant geslacht zijn. Dit is voer voor experts.

Om fossielen van Rugosa of Tabulata te vinden kun je ook veel dichter bij huis terecht: in de Ardennen. Tijdens het Devoon en Carboon lag onze regio (als deel van het microcontinent Avalonia: roodgele stip op bijgaande figuur), wat ten zuiden van de evenaar. Onder de tropische condities die hier toen heersten vormden zich vooral tijdens het Late Devoon (rond 375 miljoen jaar geleden) talrijke kleine koraalriffen op de bodem van een ondiepe zee. Je kunt dit een beetje vergelijken met de situatie in de huidige Caribische zee. Deze Ardense riffen kennen we ook vooral van de rode en grijze ‘marmers’ die in de 19e en 20e eeuw veel gebruikt werden als decoratieve stenen in trappen, vensterbanken, wanden, etc. in België en omringende landen.

De bijgaande link toont in een plaattektonische animatie, gemaakt door prof. Christopher Scotese, o.a. hoe het microcontinent Avalonia rond 480 Ma nabij de Zuidpool van Gondwana afscheurt en aan haar lange reis naar het noorden begint. Tijdens het Carboon, rond 300 Ma, raakte Avalonia volledig omsloten door landmassa’s en werden de eerder afgezette sedimenten in onze regio, waaronder de koraalriffen, sterk vervormd.

Prof. Robert Speijer

Geologie - Paleontologie - Paleoklimatologie. Geologie studeer je in Leuven!