Drinken wespen?

Randy, 20 jaar
15 juli 2017

Deze week heb ik in Frankrijk veel wespen geobserveerd die aan een fontijntje van rivierwater leken te drinken. Wat doen ze juist en waarom?

Beste Randy,

net zoals andere levende wezens hebben ook insecten water nodig; maar bij veel insecten wordt dit opgenomen via het voedsel. Plantenetende insecten bv. halen de grootste hoeveelheid vocht die ze nodig hebben uit het plantensap terwijl insecten die zich vooral voeden met nectar of bloed eveneens minder behoefte aan water hebben.

De reden dat je veel insecten geen water ziet consumeren ligt in het feit dat de benodigde hoeveelheden laag zijn, en dat één enkele regendruppel of wat (honing)dauw voldoende zijn om in de vochtvoorziening te voorzien. Anders is het gesteld met insecten die carnivoor zijn zoals wespen; deze moeten hun vocht vaak elders gaan zoeken; dit is dan ook één van de redenen dat je de wespen vaak aan het water aantreft. Zij moeten in eerste instantie drinken om dehydratatie te vermijden.

In tweede instantie hebben wespen bovendien ook water nodig om het papierachtig materiaal te maken waaruit hun nesten zijn opgebouwd (zowel het ballonvormig omhulsel als de raten). Daartoe knagen zij met hun kaken zacht hout en andere vezels af; deze worden fijn gekauwd met hun mandibula (kaken) en vermengd met water of speeksel tot het typische grijs- of bruingeel gekleurde papierachtig materiaal.

En in derde instantie, zij het minder belangrijk, wordt soms bij hoge temperaturen water aangevoerd naar het nest om de temperatuur te verlagen en meteen ook de relatieve vochtigheid in het nest op peil te houden.

met vriendelijke groeten,