Wat is het verschil tussen sterke en zwakke kernkracht?

Ruben, 13 jaar
10 juli 2017

Ik zit al een tijdje met deze vraag alleen niemand kan hem voor mij beantwoorden. Dus ik zou het fijn vinden als u dit voor mij zou willen beantwoorden (u mag gewoon moeilijke woorden gebruiken).

Beste Ruben

De sterke en zwakke kernkracht zijn twee verschillende krachten, maar we groeperen ze vaak omdat ze beiden enkel op zeer kleine afstandsschaal (10-15m) werken en daarom enkel relevant zijn in de kern- en deeltjesfysica.

Atomen (de bouwstenen van chemisch elementen) bestaan uit een kern van positief geladen protonen en neutrale neutronen, omgeven door een wolk van negatief geladen elektronen. Een proton en een neutron bestaan uit nog kleinere deeltjes, genaamd quarks.

De sterke kernkracht houdt quarks samen om protonen en neutronen te vormen, en houdt ook protonen en neutronen samen om atomaire kernen te vormen. Op zeer kleine afstandsschaal is de sterke kernkracht, zoals zijn naam doet vermoeden, de sterkste interactie.

De zwakke kernkracht laat toe om quarks om te vormen naar andere quarks waardoor bijvoorbeeld een neutron kan veranderen in een proton en andersom. Dit kennen we als bètaverval, een radioactief vervalproces waarbij de kern energie uitzendt.

Dr. Nele Kesteloot