Wat is 'radiatief transport'?

Maud, 15 jaar
5 mei 2017

In de stralingszone van de zon, is de dichtheid hoog genoeg voor radiatief transport, maar wat is radiatief?

Dat is transport van energie door middel van electromagnetische straling. Er is geen tussenliggend medium nodig tussen de bron van de straling en de ontvanger. Voorbeeld: je ligt op een mooie zomerdag te zonnen. De warmte van de zon die je voelt is straling van de zon die door het vacuum van het zonnestelsel tot bij de aarde kwam en dan door de atmosfeer tot bij u.

Andere vormen van transport zijn:

convectie: hier is een tussenliggend medium nodig, dat zich ook verplaatst. Het treedt op in vloeistoffen en gassen en is eigenlijk een gevolg van een verschil in dichtheid: heter gas zet uit en stijgt daardoor. Ook in de buitenste lagen van de zon treedt dit op: hetere bellen stijgen geven intussen hun energie af en zakken weer. In zware sterren zijn de binnenste delen convectief, de buitenste niet. In een ster zal het transport eerst door straling gebeuren maar in zones waar de temperatuur te steil verandert kan straling het alleen niet meer bolwerken en treedt convectie in werking.

conductie (geleiding) : ook hier is een tussenliggend medium nodig, maar nu is dat macroscopisch in rust. Het treedt op in vaste stoffen. Voorbeeld: hou je lepel in heet water en voel hoe hij langzaam warm wordt. Dat komt als volgt: temperatuur is een gevolg van trillingen van atomen en moleculen. Hoe sterker de trillingen hoe hoger de temperatuur. De moleculen geven hun trillingen door aan hun buren omdat ze een evenwicht willen bewerkstelligen. Zo kan de warmte zich voortplanten doorheen het medium. Conductie is dus een gevolg van een verschil in temperatuur.

prof.dr. Paul Hellings