Wat houden de woorden 'mono-atomisch', 'di-atomisch' en 'nanoclusters magnesium' in?

Miranda, 53 jaar
31 maart 2017

Ik heb een flesje met daarop een beschrijving, waarvan ik me afvraag wat er nu precies in zit: "Een volgens unieke methode geproduceerd mineraalwater met mono-atomisch, di-atomisch en nanoclusters magnesium. Gemaakt van zuiver gedestilleerd water met daarin 35 ppm negatief geladen magnesiumdeeltjes tussen de 0,3 en 5 nanometer. Deze nauwliggende verhoudingen (deeltjesgrootte en ppm) zijn cruciaal voor de optimale werking van de nanoclusters magnesium." Kunt u me uitleggen wat de woorden mono-atomisch, di-atomisch en nanoclusters magnesium inhouden en wat ze in deze combinatie dan 'doen'?

Beste Miranda,

Magnesium is het element met atoomnummer 12 in de tabel van Mendelejev. (Een aardalkali, het staat naast Natrium en onder Berillium) Wanneer magnesium atomen in een oplossing voorkomen als alleenstaande atomen (of misschien beter gezegd ionen, zijnde atomen die 1 of meer elektronen extra of te kort hebben) kun je dit aanduiden als mono-atomair. Mono is een prefix dat uit het Grieks afkomstig is en duidt hier aan dat het om 1 atoom gaat. Wil je verder tellen dan kun je gebruik maken van di- (2), tri- (3), tetra- (4), penta- (5). Waarmee we nu ook weten waar di-atomair magnesium op slaat: namelijk een molecule bestaande uit 2 magnesium atomen. Bij dit laatste moet ik wel al opmerken dat magnesium niet behoort tot de groep diatomaire elementen (zoals waterstof en stikstof, deze elementen vormen zeer makkelijk een diatomaire molecule), waardoor het me sterk zou verwonderen dat dit de moleculen zijn die in het water voorkomen (het zal eerder een hydride (zijnde magnesium+waterstof, MgH2), oxide (zijnde magnesium + zuurstof; MgO) of hydroxide (Mg(OH)2)

De nano-clusters zijn groepen atomen, waarbij de grootte van zo een groep van de orde van enkele nanometer is. Stel je dit voor als kleine klompjes van een materiaal: zoals je in deze figuur kan zien. Deze materiaalonderzoekers hebben verschillende grootten van magnesium clusters gesimuleerd om de vorm hiervan nauwkeurig te bepalen. Dit is van belang om de eigenschappen van deze clusters te begrijpen. We zien hier ook dat de lengte van een binding tussen 2 magnesium atomen ongeveer 0.3 nanometer is (de onderzoekers drukken de lengte weliswaar uit in Ångström, waarbij 1 nanometer=10 Ångström). Dus clusters van 0.3 nanometer tot 5 nanometer betekent eigenlijk alle mogelijke groepjes van 2 atomen tot ongeveer 4500 atomen.

Wat dergelijke groepjes magnesium atomen doen in gedestilleerd water is vrij simpel: ronddrijven en af en toe een waterstofatoom uitwisselen met het water.

Gedestilleerd water, is water (geïmpliceerd uit het reclame praatje waaruit de context komt) waaruit alles behalve de watermoleculen zoveel mogelijk is uitgefilterd (door destillatie). Dit met het oog op het produceren van zeer zuiver water voor chemische en fysische experimenten. Dit water is zeker niet voor consumptie bedoeld, gezien alles ontbreekt waarom een mensen water moet drinken: de mineralen. Deze dan achteraf terug gaan toevoegen is vrij ironisch. De hoeveelheid waarvan hier sprake is, is 35ppm (deeltjes per miljoen deeltjes) wat neerkomt op ~50 milligram/liter. Kijken we nu eens naar het drinkwater in Vlaanderen, dan zien we dat daar over het algemeen middelhard drinkwater te vinden is, wat kan gezien worden als 36-72 milligram/liter als de hardheid enkel door magnesium zou komen.

Samengevat, voor 0.05€ kraantjeswater krijg je waarschijnlijk even veel magnesium binnen als voor een flesje speciaal geproduceerd gedestilleerd mineraalwater van 50-100€, waarbij je bij je kraantjeswater ook alle andere mineralen er gratis bij hebt.

Groeten,