Waarom is het gevaarlijk/niet mogelijk om alkalimetalen en halogenen bij elkaar te voegen?

Mark, 16 jaar
31 maart 2017

Bijvoorbeeld: waterstof (H) en fluor (Fl). In het liedje 'the new periodic table' song van ASAPscience zingen ze in het refrein dat alkalimetalen en halogenen extreem reageren. Waarom is dit?

Dag Mark,

Bedankt voor je vraag en blij te horen dat goed hebt opgelet tijdens "The element song".

Je vraag is eigenlijk relatief simpel op te lossen: alle atomen streven ernaar om 8 elektronen op hun buitenste schil te hebben (de octetregel). De alkalimetalen in groep I hebben allemaal slechts een elektron, terwijl de halogenen in groep VII er zeven hebben. Je voelt de bui waarschijnlijk al hangen, maar die halogenen gaan dus dat ene elektron wegnemen bij de alkalimetalen. Om zo een stabiel zout te vormen (Keukenzout, NaCl, is een mooi voorbeeld hiervan).

In de chemie worden er continu bindingen gebroken en gevormd, maar de reactie tussen alkalimetalen en halogenen is net zo gevaarlijk omdat hij zo simpel is: omdat beide partners heel graag willen reageren en omdat het eindproduct zo stabiel is, zal de reactie zeer snel optreden en ook op korte tijd zéér veel (reactie)warmte produceren en vandaar het gevaar.

Een analoog fenomeen kan je zien wanneer je een brok alkalimetaal in water (youtube) zou laten vallen. Hierbij ontstaat bovendien waterstofgas, wat de resultaten nog explosiever maken.

Dus om af te sluiten: don't try this at home.