Welke insect is dit?

Arezoo, 26 jaar
13 maart 2017

En hoe krijg ik ze weg?

Beste Arezoo,

dit is geen insect, maar een mijt. Na overleg met onze acaroloog J. Witters vermoeden wij dat het om een Dermanyssus soort gaat. Dermanyssus zijn vogelmijten die vaak worden aangetroffen in vogelnesten, ook in kippenhokken. In dit opzicht kan een vogelnest op zolder of onder de dakgoot een infectiebron zijn.

Om 100% zeker te zijn stellen wij voor dat je enkele mijten wegvangt, en in een afgesloten recipiënt opstuurt naar het Diagnosecentrum voor Planten van het ILVO (Burg. Van Gansberghelaan 96, 9820 Merelbeke). De mijt kan pas met 100% zekerheid geïdentificeerd worden op basis van enkele morfologische kenmerken. Hiervoor moeten we eerst een microscopisch preparaat maken en bekijken bij grote vergroting.

We kunnen maar een efficiënte beheersingsmaatregel aanraden als we de soort met 100% zekerheid hebben geïdentificeerd; op basis van de juiste soortnaam kunnen we allicht ook meer te weten komen over de infectiehaard. Deze infectiehaard vinden en verwijderen is een eerste belangrijke stap in de sanering.

met vriendelijke groeten,