Waarom hebben menselijke rode bloedcellen geen celkern?

Randy, 20 jaar
25 december 2016

In rode bloedcellen van de mens zit geen celkern, aldus geen DNA. Echter vinden we in alle andere zoogdieren wel celkernen terug in rode bloedcellen. Hoe valt dit te verklaren?

Beste Randy,

Het klopt niet dat alle andere zoogdieren wel gekernde rode bloedcellen hebben. Andere zoogdieren hebben, net als wij, ongekernde rode bloedcellen.

De rode bloedcellen zijn bij alle diersoorten wel afkomstig van cellen met een kern. In het beenmerg zijn stamcellen met een kern aanwezig. Die delen zich om jonge rode bloedcellen te vormen. Die jonge cellen hebben ook nog steeds een kern, maar rijpen in het beenmerg verder. Tijdens dit rijpingsproces verdwijnt de kern, waarna de cellen in de bloedbaan terechtkomen. Doordat de rijpe rode bloedcellen geen kern hebben kunnen ze ook niet meer delen en sterven ze na ongeveer 120 tot 180 dagen.

De hoofdfunctie van een rode bloedcel is transport van zuurstof naar de cellen. Ze doen dit door zuurstof te binden op een eiwit, hemoglobine genaamd. Hoe meer hemoglobine aanwezig is in een cel, hoe meer zuurstof door die cel kan gebonden en getransporteerd worden. Doordat er geen celkern of andere organellen aanwezig zijn in de rode bloedcel is er meer plaats voor hemoglobine en kan 1 rode bloedcel dus meer zuurstof vervoeren, wat maakt dat er in totaal minder rode bloedcellen nodig zijn om voldoende zuurstof te vervoeren dan wanneer de rode bloedcellen en kern zouden hebben. Een tweede reden is dat de kleinste bloedvaten in het lichaam van zoogdieren, de haarvaten genaamd, een heel erg kleine diameter hebben. Cellen zonder kern zijn kleiner en flexibeler en kunnen gemakkelijker door deze kleine bloedvaten zonder dat ze vast komen te zitten.

Enkele minder ver geëvolueerde gewervelden, zoals bijvoorbeeld vogels, amfibieën of reptielen, hebben wel rode bloedcellen met een kern. Deze diersoorten hebben relatief tot hun lichaamsgrootte minder nood aan zuurstof dan zoogdieren, of hebben andere aanpassingen die hen toelaten voldoende zuurstof naar de weefsels te brengen. Zo hebben vogels longen waarmee ze efficiënter kunnen ademen en kunnen sommige amfibieën ademen via hun huid.