Hoe is het mogelijk dat een foton, zo nietig, miljarden jaren kan blijven bestaan?

Wouter, 58 jaar
14 december 2016

Hoe kan iets dat zo nietig is toch miljarden jaren blijven bestaan? Wanneer beschouwt men een foton als bestaat/bestaat niet meer? Is een foton onderhevig aan stralen in de ruimte zoals infrarood, ultraviolet, etc, die toch aanwezig zijn in de ruimte?

Dag Wouter,

We moeten eerst kijken wat een foton is.
Licht is een straling. We kunnen ze dus voorstellen als een golf om bv. lichtbreking in lenzen te verklaren.
Voor energie-eigenschappen van licht stellen we deze straling voor als fotonen. Een foton wordt voorgesteld als een deeltje met rustmassa 0, zonder lading, maar met een hoeveelheid energie die afhangt van de frequentie van de straling.

De wet van hehoud van energie zegt dat energie niet zomaar kan verdwijnen. Fotonen, die dus energie voorstellen, kunnen daardoor niet zomaar verdwijnen. Een foton is dus eigenlijk geen deeltje, maar de voorstelling van een 'pakketje' energie.

In je vraag heb je het over infrarode en andere straling, dewelke dus eigenlijk ook stromen van fotonen zijn.

Met vriendelijke groeten,
Luc.

• 10/01/2017 - Wouter(vraagsteller)

Maar een lichtstraal door een 1mm groot gaatje en vormt zo een pakketje fotonen kan na een lichtjaar miljarden km2 bestrijken. Is dat groot plat pakketje nog verbonden onder elkaar zoals de huid van een ballon? Of zijn dat miljarden onafhankelijke pakketjes geworden die zich parallel verplaatsen en verspreiden ? Alvast bedankt voor het antwoord.

• 10/01/2017 - Luc(wetenschapper)

Dag Wouter, Straling die vanuit een puntbron, in het heelal kunnen we een ster als een puntbron beschouwen, vertrekt zal een steeds grotere oppervlakte bestrijken. Het gevolg daarvan is dat de straling steeds zwakker zal worden. We kunnen alle fotonen die op één moment samen vertrekken wel alsof ze op de huid van een ballon zitten die steeds groter wordt. Ze hebben verder wel geen onderlinge interactie. Met vriendelijke groeten, Luc.

• 11/01/2017 - Wouter(vraagsteller)

Bestaat er een soort, antilicht, naar analogie van antigeluid? Vb noisecanceling speakers of headphones? Ik weet dat laserlicht zich kan neutraliseren in knooppunten maar midden tussen de knooppunten wordt het laserlicht dubbel zo sterk.

• 11/01/2017 - Luc(wetenschapper)