Wat voor een beest is dit?

Jora, 32 jaar
10 juli 2016

Vanochtend dit beestje gevonden dat heel actief bezig was een tweede gaatje in mijn kozijn te maken. Op het eerste gaatje had hij al een vlies gemaakt. In eerste instantie dacht ik aan een houtwesp, maar "mijn" beestje heeft geen verkleuringen, dus nu twijfel ik. Mijn excuses voor de minder duidelijke foto.

Beste Jora,

Identificatie is op basis van deze onduidelijke foto niet mogelijk; maar ik denk onmiddellijk aan de groep van de “solitaire bijen”. Vertegenwoordigers uit deze omvangrijke groep nestelen echter enkel in bestaande holtes en veroorzaken zelf geen schade aan houten constructies. Dus ik twijfel een beetje aan het feit dat dit insect zelf bezig is met een tweede gaatje te maken in je raamkozijn. Dit lijkt mij heel ongewoon, misschien toch nog eens verifiëren of er ondertussen een tweede gaatje is bij gekomen? Ik vermoed dat het eerste gaatje reeds aanwezig was, ofwel door een constructiefout, mechanische schade ofwel veroorzaakt door een ander insect.

De nestgelegenheden van solitaire bijen variëren sterk, van holtes in muren, gaten van insecten in dood hout tot holle plantenstengels en smalle ruimtes tussen raamkozijn en muur, vaak ook in zandachtige bodems.

Wanneer een plek is uitgekozen begint het vrouwtje met het verzamelen van stuifmeel; dit stuifmeel wordt dan opgestapeld in de nestholte. Wanneer voldoende stuifmeel is verzameld legt het wijfje hierop een eitje. Vervolgens wordt de cel afgesloten door een wand zodat het broed goed beschermd is. In de cellen ontwikkelen de eitjes zich tot larven die zich voeden met het stuifmeel. Als de larven volwassen zijn gaan ze over in een popstadium, en veranderen hierin tot volwassen bij.

De solitaire bijen staan bekend om hun vredelievend gedrag, en zijn geen enkel probleem voor de mens. Bovendien zijn deze bijen nuttig voor de bestuiving zodat een chemische beheersing niet aangewezen is.

Met vriendelijke groeten,