Waarom denkens jongens meer aan seks dan meisjes?

Nelson, 12 jaar
13 juni 2016

Op mijn school merk ik dat jongens vaker erover praten dan meisjes en ik denk dat dat ook op andere plekken zo is. Heeft dat een nut in de evolutie gehad dat er zo een verschil in lust is?

In de natuur is de grote drijvende kracht van het leven de voortplanting. In feite de voortplanting van de genen (DNA), en die genen sturen het gedrag van dieren. Seksuele lust is dus genetisch bepaald en zorgt ervoor dat mannelijke dieren bijvoorbeeld risico’s nemen die tegen de overlevingsdrang kunnen ingaan. Bvb. bij predatoren zoals leeuw, tijger, luipaard of hyena kan het wijfje een levensgevaarlijke knauw geven aan het mannetje als ze niet opgezet is met zijn toenaderingspogingen.

De seksuele daad bij heel wat dieren kan ook vrij ingewikkeld zijn en er moet dus een sterke drijfveer achterzitten, vooral bij het mannetje omdat die toch het initatief moet nemen om de daad te verrichten.

Daarbij komt nog dat er bij heel wat diersoorten een sterke competitie bestaat tussen mannetjes onderling om tot paren te kunnen komen, waarbij alleen het alfamannetje de kans krijgt. En dat kost een hoop energie en enorme risico’s wanneer mannetjes onderling strijd leveren om de status van alfamannetje te kunnen verwerven of behouden. Bij andere diersoorten paart het wijfje met verschillende mannetjes, meestal tijdens een korte periode dat ze vruchtbaar is. Voor de mannetjes is het dan zaaks om zo vaak mogelijk te paren, en zoveel mogelijk zaad te produceren, om wiskundig gezien de kans te krijgen op de voortplanting van hun genen.

Dus, in de natuur is er een sterke drijvende kracht nodig om zich voort te planten. En in het eerste deel van de voortplanting, de bevruchting, zijn het vooral de mannen die het meest actief moeten zijn. In het tweede deel, de ontwikkeling, voeding en bescherming van de embryo’s en de kinderen, zijn het de vrouwen die het meeste energie moeten steken.

Bij de mens wordt het allemaal wel wat ingewikkelder. Het bovenstaande zou kunnen verklaren waarom jongens meer bezig zijn met seks dan meisjes (uit onderzoeken blijkt dat wel degelijk het geval te zijn), maar er zijn naast de fysieke ook maatschappelijke, culturele en economische criteria die lust bepalen.